Приказки за бебета

13 дек., 2020

Приказки за бебета

Влиянието и значението на майчиния глас за психическото развитие на бебето е вече доказано научно и експериментално . Така например експеримент  направен от учени от Монреалския университет и изследователския център към увиверситетската болница „Сент-Жюстин“  недвусмислено показва, как майчиният глас активира  центрове в бебешкият мозък свързани с емоциите, логическото мислене,  с езика и моторните умения за изговаряне на думите, които са генетично заложени, но е необходимо да бъдат активирани.

Детски психолози  и невролози препоръчват дори на новородените бебета да се четат приказки и стихчета.

На повечето родители им се струва, че новороденото бебе не разбира човешкия език. Още нероденото бебе обаче чува и реагира емоционално на думите изговорени от майката и разпознава тези думи когато възрастните разговарят помежду си. Следователно колкото повече родителите общуват със своето бебе, толкова по-бързо се научава да говори.

Четенето на приказки и стихчета стимулира развитието на детския мозък още в кърмаческа възраст. То предполага затвърждаване на емоционалната връзка между родителите и бебето, създава предпоставки за по-лесно учене на майчиния език и по-ранно проговаряне. Въпреки,  че бебето не може да разбере причинно-следствените връзки в историите и смисъла на сложните думи, то наблюдава изражението на четящия приказката, реагира на изменения  в тембъра на гласа, на промяната на темпото на четене. Така например, когато едно и също стихче в рими бива четено на бебето в продължение на седмица – две то реагира с раздразнение, когато, и ако родителят промени фраза, добави и премахне изречение.

 

Каква книжка да изберем за най-малките?

Книжките, които са подходящи за новородени и за деца до 2 годишна възраст трябва да бъдат богато илюстрирани и историята в тях да бъде представена в рими. Научно е доказано, че най-малките деца предпочитат книжки с истории за животни, в които истории има текстова част, която неколкократно се повтаря. Подходящи за тази възраст са т.нар. книжки играчки. Те трябва да са напълно безопасни, без малки и отделящи се елементи.Скърцащите, шумящите, пивкащите и издаващи звуци книжки, създадени от няколко различни материали, подпомагат и  развитието на финната моторика и създават условия за сетивно и мулти- сензорно стимулиране, когато бебето борави с тях.

Приказните истории пък съпътствани с движение на тялото – пляскане с ръце, подскачане, въртене и т.н. се възприемат от най-малките с лекота и често те самите се опитват да имитират движенията.

Едно от последниите проучвания показва, че все по-малко родители четат приказки на децата си. Родителите на бебета често бързо се отказват от тази дейност тъй като децата изглеждат разсеяни и заети с други  дейности, не стоят на едно място или се разстройват бързо.

Детските психолози съветват родителите да отделят малко време поне преди нощния сън на бебето, за да му четат истории за приказни герои. Постепенно бебето приема четенето на приказки като ритуал и започва да изпитва дискомфорт, ако родителят пропусне да прочете любимата приказка.

 

Как да четем истории на деца мужду 0 и 2 годишна възраст?

Четенето на забавни истории за животни, принцеси или супергерои обаче изисква майсторство, за да задържи вниманието на бебето.

Как да четем в 10 лесни стъпки:

  1. Определете време подходящо за четене – най-добре вечер преди сън и го спазвайте точно. Осигурете тиха и спокойна атмосфера.
  2. Изберете подходяща книжка – ако детето предпочита една и съща приказка можете да прочетете първо нея, а след това да му предложите нова история. Децата обичат да правят едни и същи неща многократно, както и да слушат една и съща приказка колкото може по-често и това е съвсем нормално.
  3. Подберете кратка история, може в рими, за най-малките и с течение на времето увеличавайте обема на текста в приказките.
  4. Махнете всички излишни играчки и оставете тези, които може да са Ви от полза при разказване на историята – така например ако в историята има овчица, можете да използвате плюшената такава, за да изиграете с нея думите от приказката.
  5. Променяйте гласа си в зависимост от героя – вълкът има дрезгав глас, мишлето – тънък и писклив.
  6. Четете изразително и с чувство – колкото повече „играете“ приказката, талкова повече бебето ще Ви наблюдава с интерес.
  7. Произнасяйте правилно думите – ако детето е над 6 месеца трябва да заменяте бебешките думи с реалните такива. Така колата вече не бива да е „Бу“, кучето – „Бау-бау“ и т.н.
  8. Ако приказката е за животни можете да имитирате звуците, които издават те – бебетата обожават звуци издавани от животни.
  9. Вниманието и търпението на бебетата е многократно по-малко отколкото на по-големите деца. Когато усетите, че то започва да нервничи прекратете разказа на приказката и я продължете следващия път.
  10. На пазара се продават различни уреди и играчки с записани на тях приказни истории и стихчета, често съпроводени с мелодия. В случай, че сте уморени и нямате сили да прочетете поредната книжка можете да се възползвате от някоя от тях, но това не бива да е много често, тъй като детето има нужда да чува Вашия глас. Според едно изследване децата запаметяват информация дори и на сън – в този случай приказките от горепосочените играчки могат да бъдат използвани като тих фон докато бебето спи в кошарата или в бебешката количка.

 

Снимка: https://kidzapp.com/

Оставете отговор

Трябва да влезете, за да публикувате коментар.