Ако искате детето да знае и може – научете го! Не чакайте някой друг да го направи!

8 окт., 2020

Ако искате детето да знае и може – научете го! Не чакайте някой друг да го направи!

Имам час при педиатъра. Детето ми е настинало и ми е нужна бележка за детската градина. Докато чакам да подготви документа се заговаряме. Тя ми споделя, че все повече деца се връщат при нея с диагнози аутизъм и хиперактивност с дефицит на вниманието. Разказва ми за поредното семейство, което търси насоки от нея, във връзка с това, че детето е на 5 години и все още не говори, не познава цветовете, животните, не може да се облича само и т.н. Завършва разговора с “Родителите са виновни. Те не са му показали!”

Замислям се. В думите й има много истина. В практиката си като детски психолог все по-често се сблъсквам с нежеланието или неумението на родителите да общуват и играят с малките деца. Ще дам пример, за да не съм голословна:

 

Майката на четиригодишния Гого идва при мен за първа консултация. Детето е с нея, но видимо е недоволно, че трябва да изчака възрастните да приключат разговора си. При вида на неспокойния малчуган, майката отваря чантата и му дава… мобилен телефон. Щях да се радвам ако беше играчка, лакомство или сокче, но относно мобилните телефони в ръцете на малките деца не съм много ентусиазирана. Не съм от родителите, които категорично отричат технологиите. Но съм на мнение, че с тях трябва да се внимава. Ето в общи линии и разговора:

-Бяхме при психиатър, който диагностицира Гого с аутизъм.

-Вашето дете умее ли да разпознава цветовете, животните и предметите?

-Не. В градинката не са го научили!

 

Замислих се. Често очакваме от първите учители на нашите деца да ги научат на всичко. Забързани в ежедневието си не общуваме качествено с мъниците, при което те късно проговарят, не са самостоятелни, стават прекалено тревожни или пък импулсивни, не следват правила и авторитети. 

Психическото здраве и развитие на малкото дете е в ръцете на родителите откакто съществува човечеството. До седемгодишна възраст те са тези, които трябва да общуват оптимално и качествено с малчугана, за да може той да опознае света, да расте щастлив и уверен. 

Ако искате детето да знае, учете с него! Ако искате да може – покажете, но не вършете нещата вместо него! Никой учител не може да отмени родителя през първите седем години!

В съвременния технологичен свят е много по-лесно детето да бъде оставено пред телевизора или пред екрана на мобилния телефон. Тогава то е тихо и не пречи. Според много родители това е чудесен начин малкият човек да научи цветовете, животните, предметите и др. Те смятат, че чрез технологиите се обогатява речниковия запас, но са далеч от истината. Често без надзора на родителите малките деца прескачат от видео във видео, от английски на руски, испански, китайски език, което допълнително ги обърква. А е редно и да се запитаме “Може ли телефонът да научи детето какво са емоциите и чувствата?”, “Как да общува с връстници?”, “Как да се справя с проблемните ситуации?” и т.н

Бабите и дядовците ни са били здрави и щастливи като деца, а нашите, съвременни малчугани са объркани, неуверени и често нещастни, въпреки че са материално осигурени. Липсва им общуването, спонтаните и образователните занимания с любимите възрастни.

 

Снимка: https://www.qualitycareforchildren.org/

Оставете отговор

Трябва да влезете, за да публикувате коментар.